گوگل چگونه کار میکند
گوگل چگونه کار میکند
Google یک موتور جستجوی کاملاً خودکار و هوشمند است که از نرمافزاری به نام خزندههای وب استفاده میکند که به طور منظم وب را کاوش میکند تا سایتهایی را برای افزودن به فهرست خود پیدا کند. در واقع، اکثریت قریب به اتفاق سایتهای فهرستشده در نتایج گوگل بهصورت دستی برای گنجاندن ارسال نمیشوند، اما زمانی که خزندههای وب ما در وب میخزند، بهطور خودکار پیدا و اضافه میشوند. ( اگر سایت را در سرچ کنسول اضافه نکنید بازهم گوگل آنرا شناسایی و دسته بندی می کند ) دانستن این نکته که گوگل چگونه کار میکند باعث می شود تا ما بتوانیم سایت خود را بهتر بهینه سازی کنیم .
جستجوی گوگل اساساً در سه مرحله کار می کند:
خزیدن (Crawling ): گوگل وب را با برنامه های خودکاری به نام خزنده جستجو می کند و به دنبال صفحاتی می گردد که جدید یا به روز شده اند. Google آن آدرسهای صفحه یا URLهای صفحه را در یک لیست بزرگ ذخیره میکند تا بعداً به آنها نگاه کند. ما صفحات را با روشهای مختلف پیدا میکنیم، اما روش اصلی دنبال کردن پیوندهایی از صفحاتی است که قبلاً خزنده گوگل آنها را در لیست خود ذخیره سازی کرده است ، زمان مشخصی برای اینکه بدانیم خزنده چه موقع به سایت ما سر بزند وجود ندارد ، بعضی سایت ها با توجه به قدرت تولید محتوای آنها مانند سایت های خبری بصورت ساعتی توسط خزنده مورد بررسی قرار میگیرند و سایت های کم کار ممکن است ماهیانه یکبار مورد بررسی قرار گیرند .
ایندکس کردن (Indexing ) : گوگل از صفحاتی که توسط ربات خزنده در لیست قرار گرفته بازدید می کند و سعی می کند هر صفحه را تجزیه و تحلیل کند . گوگل محتوا ، تصاویر و فایلهای ویدئویی موجود در صفحه را تجزیه و تحلیل میکند و سعی میکند بفهمد صفحه درباره چیست. این اطلاعات در فهرست گوگل که یک پایگاه داده عظیم است بصورت ابری ذخیره می شود .
ارائه نتایج جستجو : زمانی که کاربر در گوگل جستجو می کند، گوگل سعی می کند بهترین محتوا را به کاربر نمایش دهد . نتایج "بهترین" فاکتورهای زیادی دارد، از جمله مواردی مانند موقعیت مکانی کاربر، زبان ، دستگاه (دسکتاپ یا تلفن همراه ) و پرس و جوهای قبلی کاربر . برای مثال، جستجوی «تعمیرگاههای دوچرخه» پاسخهای متفاوتی را به کاربر در مشهد نسبت به کاربر تهران نشان میدهد. گوگل برای نمایش رتبه بندی صفحات بالاتر پرداختی را نمی پذیرد و رتبه بندی به صورت الگوریتمی انجام می شود. ( نمی توان نتایج جستجو را با پرداخت هزینه تغییر داد و گوگل برای تولید کنندگان محتوا ارزش زیادی قائل می شود )
گوگل برای ارائه بهتر نتایج جستجو از الگوریتم هایی مانند پاندا ، مرغ مگس خوار ، پنگوئن و ... استفاده می کند که هر کدام وظیفه خاصی دارند که در یک مقاله به توضیح همه آنها خواهیم پرداخت .
الگوریتم های جستجو چگونه کار می کنند
با حجم اطلاعات موجود در وب، یافتن آنچه نیاز دارید بدون مرتب سازی تقریباً غیرممکن خواهد بود . سیستمهای رتبهبندی Google دقیقاً برای انجام این کار طراحی شدهاند: صدها میلیارد صفحه وب را در فهرست جستجوی خود مرتب می کند تا مرتبطترین و مفیدترین نتایج را در کسری از ثانیه بتوانیم بیابیم و آنها را به گونهای ارائه کنیم که به شما کمک کند آنچه را که هستید پیدا کنید. این سیستم های رتبه بندی نه از یک، بلکه از مجموعه ای کامل از الگوریتم ها تشکیل شده اند. برای ارائه مفیدترین اطلاعات، الگوریتمهای جستجو به عوامل زیادی از جمله کلمات درخواست شما، ارتباط و قابلیت استفاده از صفحات، تخصص منابع، و مکان و تنظیمات شما نگاه میکنند. وزن اعمال شده برای هر عامل بسته به ماهیت پرس و جو شما متفاوت است.
برای کمک به اطمینان از مطابقت الگوریتمهای جستجو با استانداردهای بالای ارتباط و کیفیت ، گوگل یک فرآیند دقیق دارد که هم شامل آزمایشهای زنده و هم هزاران متخصص آموزش دیده ، کیفیت جستجو را از سراسر جهان بررسی می کنند . این ارزیابیکنندههای کیفیت از دستورالعملهای دقیقی پیروی میکنند که اهداف ما را برای الگوریتمهای جستجو مشخص میکند و برای دیدن همه در دسترس عموم است.
نظر بدهید