چگونه برای سایت یا اینستاگرام تولید محتوا کنیم؟
چگونه تولید محتوا کنیم ؟
همین الان شروع کنید
برای تولید یک محتوای قوی (صرف نظر از اندازه آن) باید ابتدا در مورد آن فکر و برنامه ریزی کنیم. اگر ما برای تولید محتوا ایده و برنامه ریزی نداشته باشیم، فرآیند تولید محتوا ممکن است زمانبر شود. همچنین، برنامه انتشار شما ممکن است موقتی باشد و خود محتوا ناهماهنگ و ضعیف اجرا شود، که به معنای این است که محتوا به شما در دستیابی به اهداف تجاری کمک نمیکند، و فقط هدر دادن منابعی است که برای ایجاد محتوا از آنها استفاده کرده اید. اگر یک تیم کوچک (یا یک نفره) هستید، ممکن است به نظر برسد که اصلاً به فرآیندی نیاز ندارید. اما مشکل اینجاست: بدون فرآیند، این احتمال وجود دارد که محتوای شما به هدف برنامهریزی شده خود نرسد.
ایجاد تولید محتوا، بهصورت گروهی
برای ایجاد یک فرآیند تولید محتوای قوی، هر فرد در تیم شما باید بداند:
- اهدافی که برای رسیدن به آن تلاش می کنند
- وظایفی که باید انجام دهند
- زمانی که برای آنها در نظر گرفته شده است
- سررسید برنامههای زمانبندی
- سایر اعضای تیم که به آنها وابسته هستند
- محتوایی که باید تولید کند
برای مقیاسبندی و سادهسازی فرآیند خود، باید یک فرآیند قوی ایجاد کنید. این فرآیند نیاز به مقاومت در برابر چالش هایی دارد که تیم و کسب و کار شما با آن روبرو خواهند شد. تیم محتوای خود را گرد هم بیاورید و راهی برای مستندسازی فرآیند خود، مانند یک تخته سفید، یک دیوار خالی با پستهای آن تهیه کنید. شما فرآیند تولید محتوای خود را با تعریف هر یک از شش عامل که در زیر عنوان کردهایم ایجاد خواهید کرد:
- هدف
- وظایف
- نقش ها
- سفارش
- جدول زمانی و سررسید
- موجودی محتوا
بیایید به هر یک از آنها با جزئیات بیشتری نگاه کنیم و اقداماتی را که باید برای هر عامل انجام دهید بررسی کنیم.
هدف از محتوای شما
اگر محتوای شما مطابق با اهداف کسب و کار شما و نیازهای مخاطبان نباشد، هیچ فرآیندی نمی تواند به شما کمک کند تا کسب و کار خود را به سمتی که می خواهید سوق دهید. هنگامی که هر قسمت از محتوای شما دارای یک هدف تعریف شده است، شما قدرت سنجش عملکرد آن و بهینه سازی تلاش های آینده خود را دارید. دانستن اینکه هدف محتوای شما افزایش رتبه جستجو، آگاهی از برند، تولید سرنخ یا هر چیز دیگری که برای کسب و کار شما مهم است یا خیر، به شما کمک می کند تا تفاوت واقعی با این محتوا ایجاد کنید.
چگونه انجامش بدهیم
بهترین زمان برای تعیین اهداف برای هر قسمت از محتوای شما در مرحله برنامه ریزی موضوع است. تعیین اهداف می تواند در مرحله کشف یا شروع پروژه های وب سایت اتفاق بیفتد. برنامه ریزی کلی موضوعات محتوایی، رایج ترین و کارآمدترین راه برای تعریف تقویم محتوایی برای سه ماه یا حتی یک سال آینده است. به عنوان مثال، پس از اینکه 13 موضوع پست وبلاگ را برای سه ماهه اول سال آینده فهرست کردید، از فضای کنار ستون موضوعات خود برای اضافه کردن یک هدف برای هر موضوع استفاده کنید. وقتی تمام 13 هدف را فهرست میکنید، که انتظار میرود برخی از آنها بیش از یک بار ظاهر شوند، فهرست خود را مرور کنید و ببینید آیا با اهدافی که کل کسبوکار در تلاش برای دستیابی به آن است، همسو است یا خیر.
اگر هدف اصلی شما افزایش 15 درصدی تولید سرنخ است، اما اکثر اهدافی که برای موضوعات خود تعیین کرده اید با هدف افزایش آگاهی از برند است، باید با در نظر گرفتن این هدف به برنامه ریزی موضوع خود بازگردید. به همین دلیل است که برنامه ریزی از قبل با ارزش است. این مورد به شما فرصتی میدهد تا تأثیری را که محتوایتان بر تصویر کلی کسبوکارتان خواهد داشت مرور کنید، و به شما زمان میدهد تا کل استراتژی بازاریابی محتوای خود را بر اساس آن بازبینی و تنظیم کنید.
وظایف فرآیند تولید محتوای شما
ندانستن وظایفی که در فرآیند تولید محتوای شما دخیل است میتواند پروژههایی را که هرگز به موقع به اتمام نرساند و یا به تأخیر بیندازد و از مسیر اصلی خارج شود. وقتی زمانی را برای نوشتن و ویرایش در نظر میگیرید، اما نه برای طراحی و اصلاح، ناگهان به زمان بیشتری از دیگران نیاز خواهید داشت، این موضوع منجر به تاخیر و ناامیدی زیادی می شود.
چگونه انجامش بدهیم
هر اقدامی را که باید انجام شود تا یک محتوا از حالت خلاصه به تایید و انتشار برسد را فهرست کنید. ساده به نظر می رسد (و واضح است)، اما فراموش کردن برخی از مراحل و به ویژه مراحل فرعی آسان است. پیش بروید و همه چیزهایی که در طول فرآیند تولید شما اتفاق می افتد را فهرست کنید. یک رویکرد خوب در اینجا این است که تا حد امکان جزئیات را قبل از تقسیم وظایف بررسی کنید. به عنوان مثال، به جای اینکه صرفاً ویرایش کلی را به عنوان یک کار فهرست کنید، هر ویرایشی را که باید انجام دهید، مانند ویرایش کپی، ویرایش سرفصل، ویرایش گرافیکی فهرست کنید. مراحلی مانند بررسی حقایق، تصحیح، ترجمه یا بررسی قانونی را نیز فراموش نکنید. این تضمین می کند که هیچ یک از وظایف کوچکتری را که در صورت فراموشی به مشکل منجر می شوند را فراموش نکنید. این ممکن است منجر به یک لیست طولانی شود که ظاهراً به جای بهتر کردن، اوضاع را بدتر کرده است، اما مراحلی که بعد از این لیست دنبال می شود به شما کمک می کند فهرست را اصلاح کنید و آن را قابل اجرا کنید. یک بار دیگر همه کسانی را که درگیر هستند بررسی کنید، اکنون به مرحله بعدی برویم.
نقش ها در فرآیند تولید محتوای شما
هر یک از وظایف را به فردی که مسئول انجام آن است محول کنید. اگر اینطور نیست، شما زمان طولانیتری را در پیش خواهید داشت و در این هنگام سرزنش های تیمی و از بین رفتن روابط دوستانه رخ خواهد داد. نمادها و نامهای نقشهای مختلف مانند ذینفع، توسعهدهنده، خلاق، استراتژیست و مشتری را مشخص کنید.
چگونه انجامش بدهیم
از مرحله قبل به لیست وظایف خود بروید و در کنار هر کار یک نام اضافه کنید. اطمینان حاصل کنید که همه افراد درگیر در لیست هستند و هر یک از اعضای تیم در مورد محدوده مسئولیت خود توافق دارند. اگر متوجه شدید که بیش از یک نفر مسئول یک کار واحد هستند، آن را بیشتر بررسی کنید و ببینید آیا چندین کار فرعی وجود دارد که بتوانید آن کار را به آنها تقسیم کنید. به این ترتیب، مطمئن خواهید شد که هیچ سردرگمی در مورد اینکه چه کسی مسئول کدام بخش خاص از آن کار است وجود ندارد و احتمال سردرگمی را کاهش می دهید. تنها موقعیتی که این مرحله را بیهوده می کند زمانی است که شما تنها فردی هستید که درگیر این فرآیند هستید. حتی در این صورت، نباید هیچ یک از مراحل باقی مانده را نادیده بگیرید.
ترتیب فرآیند تولید محتوای شما
اگر ترتیب وظایف در فرآیند تولید محتوای شما به هم نخورد، افرادی را خواهید داشت که منتظر یکدیگر هستند تا کارها را به پایان برسانند. در عوض، آنها باید زمان خود را به حداکثر برسانند و هر زمان که ممکن است به طور همزمان کار کنند تا فرآیند تولید را کوتاه کنند.
یک گردش کار معمولی ایجاد محتوا که از چپ به راست حرکت می کند عبارتند از: خلاصه، تحقیق، نوشتن، تست کاربر، بررسی، بازبینی، آپلود در سایت، بررسی کدهای HTML، انتشار.
چگونه انجامش بدهیم
به لیست وظایف خود برگردید و موقعیت هر کار را تأیید کنید. برای هر یک از آنها باید اطمینان حاصل کنید که تمام کارها فقط به کار قبل بستگی داشته باشد و نه به کار بعدی.
در اینجا یک مثال ساده میزنیم، فرض کنید شما دو نفر دارید که کارهای گرافیکی شما را انجام میدهند، یکی از آنها وظیفه عکاسی را برعهده دارد و دیگری بر اساس دستورالعمل های برند شما آنها را ویرایش می کند. ویرایشگر تصاویر میتواند به محض تهیه شدن اولین عکس توسط نفر اول آنرا دریافت و ویرایش کند و منتظر اتمام عکاسی کامل همه محصولات نماند، در غیر این صورت، یک نفر وقت خود را تلف می کند تا شخص دیگری وظیفه خود را به پایان برساند. یکی دیگر از فعالیت های صرفه جویی در زمان در اینجا این است که به مراحل تولید محتوای خود از منظری بالاتر نگاه کنید و به دنبال کارهایی باشید که می توانید همزمان انجام دهید. به عنوان مثال، در حالی که شما منتظر تهیه دومین سری از تصاویر هستید، مسئول ویرایش تصاویر احتمالا می تواند کار خود را بر روی سری اول شروع کند.
جدول زمانی و سررسید
این بخش نهایی برای یک فرآیند تولید محتوا موثر است. این همان چیزی است که تمام قطعاتی را که ذکر کردیم به یک فرآیند تکرارپذیر که توسط تاریخ ها و نقاط عطف تعریف شده است می چسباند.
چگونه انجامش بدهیم
دو بخش در این مرحله وجود دارد که من دوست دارم آن ها را مؤلفه های «زمان تکمیل» و «روزهای قبل» بنامم. هر یک از وظایف شما اکنون مسئول خود را دارد و به درستی در موقعیت مناسب قرار گرفته است. با هر یک از نیروهای مسئول صحبت کنید تا زمان تخمینی را که برای تکمیل یک کار خاص طول میکشد را به برنامه اضافه کنید. اگر این اولین باری است که فرآیند تولید خود را ترسیم می کنید، در ابتدا مطمئن شوید که این زمان ها را جمع آوری کنید. برای مثال، اگر شما و نیروی مسئول فکر میکنید که انجام یک کار 45 دقیقه طول میکشد، آن را تا یک ساعت در نظر بگیرید. همچنین این بهترین زمان برای بررسی ادغام وظایف و زمان لازم برای تکمیل آنها است. بدیهی است که شما فقط زمانی می خواهید این کار را انجام دهید که چندین کار ماهیت مشابهی داشته باشند و یک فرد واحد مسئول آنها باشد.
این همچنین به شما یک دید کلی واضح تر از کل فرآیند و همه افراد درگیر ارائه می دهد. بخش دوم این مرحله این است که تمام وظایف را به قبل از تاریخ انتشار خود ترسیم کنید. به عنوان مثال، فرض کنید میخواهید هر سهشنبه یک محتوا منتشر کنید، و میخواهید آن را تا جمعه هفته قبل در CMS خود داشته باشید. کار به عقب ممکن است چیزی شبیه به این باشد:
پست وبلاگ هر پنج شنبه پخش می شود
پیش نویس اول : 5 روز قبل، شنبه
بازبینی اول : 4 روز قبل، یکشنبه
ویرایش دوم و تصحیح نهایی: 3 روز قبل، دوشنبه
هدر طراحی، بدنه و گرافیک شبکه های اجتماعی: 2 روز قبل، سهشنبه
نوشتن و برنامه ریزی پیام های اجتماعی: 1 روز قبل، چهارشنبه
زمانبندی پست وبلاگ برای انتشار در سایت: صبح روز پنجشنبه
با همه افراد درگیر در این فرآیند کار کنید تا این را با آنچه که برای آنها بهتر است تنظیم کنید. با انجام این کار، آنها تصویر واضحی از میزان زمان لازم برای تولید محتوا در هر هفته به دست خواهند آورد و بهترین چیز در مورد این است که هر چه بیشتر این فرآیند را طی کنید، بهتر می شوید. با گذشت زمان، ممکن است متوجه شوید که می توانید وظایف بیشتری را ادغام کنید. ممکن است نقشهایی را هماهنگ کنید که میتوانند از نزدیک با هم کار کنند تا کاری را سریعتر انجام دهید. می توانید تصمیم بگیرید که زمان بیشتری را برای بررسی های کلی و بررسی های کیفیت در نظر بگیرید تا بر ارزشی که محتوای شما برای مخاطبان به ارمغان می آورد تأثیر بگذارد.
جمعبندی محتوا
مسئولیت های جمعبندی محتوا باید تعریف شوند تا هرگز یک قطعه از محتوا را نادرست قرار ندهید. درست مانند مسئولیت ها بر وظایف، تا تمام اعضای تیم در مورد نقش خود در فهرست محتوا مطمئن باشند.
چگونه انجامش بدهیم
بسیاری از وظایفی که تعریف کرده اید با اضافه شدن یا تغییر خاصی در جمعبندی محتوای شما همراه خواهند بود. به عنوان مثال، شخصی که مسئول نوشتن اولین پیش نویس است، سندی را ایجاد می کند که حاوی آن پیش نویس باشد. شخصی که آن را بررسی می کند، تغییراتی در همان فایل ایجاد می کند. شخصی که منابع تصاویر شما را تهیه می کند آن را با فردی که مسئول ویرایش آن تصاویر است به اشتراک می گذارد. سپس آن شخص باید گرافیک جدیدی را که ایجاد می کند ذخیره کند. شخصی که آنها را در CMS آپلود می کند باید به آنها دسترسی داشته باشد و به روز رسانی های اجتماعی را برای آن قسمت از محتوا بنویسد. بنابراین اقدام شما در اینجا این است که مسئولیت موجودی محتوا را به هر یک از وظایف اختصاص دهید، البته اگر مسئولیتی مرتبط با کار وجود دارد. بنابراین باید فایل ها و دسترسی ها را از قبل ایجاد کنیم، جزئیات به سیستمی که برای سازماندهی فایل های خود استفاده می کنید بستگی دارد. به این ترتیب، هیچ کس هرگز تعجب نخواهد کرد که چرا در صورت نیاز فایلی در دسترس نیست.
این فرآیند شما را در مسیر ایجاد محتوای باکیفیت بدون تاخیر، بدون کمبود و مشکل، سوء تفاهم و ناامیدی قرار می دهد. بهترین مکان برای شروع این است که به جدیدترین محتوای خود نگاه کنید و اقدامات خود را که منجر به آن شده است بررسی کنید. توجه داشته باشید:
هر تاخیری که اتفاق افتاد، هر چیزی که به تعویق افتاده بود زیرا به یکی دیگر از اعضای تیم وابسته بود، وضعیت موجودی محتوای شما و هرگونه اصلاحی که باید پس از انتشار آن محتوا انجام می دادید، هر موقعیتی که مالکیت یک کار مشخص نبود، در نتیجه فهرستی که بیرون می آید مجموعه نقاط ضعف شماست. اکنون، چند ساعت را با تیم خود اختصاص دهید (یا اگر تنها هستید برای خودتان) و شش مرحله را با در نظر گرفتن این نقاط ضعف طی کنید. تمام کارها را کامل کنید و هر چیزی را که بحث می کنید مستند کنید. و سپس، شما آماده هستید تا برای اولین بار فرآیند جدید خود را پیاده سازی کنید و آن را به یک فرآیند مقاوم در برابر چالش تبدیل کنید.
نظر بدهید